Bankkaart geblokkeerd of geweigerd?

U staat aan de mister cash automaat maar u kan geen geld afhalen met uw kaart? Dat kan niet alleen aan de mister cash voorvallen maar ook tijdens inkopen in de supermarkt bijvoorbeeld. Dan is het mogelijk dat uw bankkaart geblokkeerd is of dat de bankkaart geweigerd wordt.


Waarom wordt een bankkaart geweigerd?

De meest eenvoudige reden waarom een bankkaart geweigerd wordt is meestal om enkele eenvoudige redenen:

  • De bank vermoedt dat uw debetkaart wordt misbruikt en heeft uw bankkaart preventief geblokkeerd. Wanneer dat gebeurd is, dient u de bank de contacteren.
  • Het is ook gewoon mogelijk dat u de limiet van uw transactie overschreden heeft. Per dag kan u slechts een maximaal bedrag met uw kaart afhalen. Wanneer u over dit bedrag gaat (vb. 650 euro), kan u geen geld meer afhalen met uw bankkaart. Dit geldt niet wanneer u bv. 1500 euro via dezelfde rekeningnummer heeft overgeschreven naar een ander rekeningnummer. De debetkaart staat hier los van. U kan de limiet van uw bankkaart aanpassen bij een medewerker van uw bank. U dient hiervoor papieren te onderteken van uw aanvraag.
  • Er staat gewoon onvoldoende geld op uw rekeningnummer. In dat geval kan u natuurlijk geen geld afhalen wanneer de bank niet toelaat dat u in min gaat. Ook dat kan u per kaart laten aanpassen bij uw bank. OPGELET! In het rood gaan, betekend veel rente betalen die loopt van dag één dat u in het rood staat. Wanneer u regelmatig in min gaat, kan u best opteren voor een andere type kaart. Er bestaan kaarten waar u in het rood kan gaan en waarvan de terugbetalingen maandelijks gebeuren (prepaid kaart).
  • De magneetstrook of de chip is vuil of stuk. Probeer meestal de chip en de magneetstrook even proper te maken. Soms helpt het wanneer u de chip licht bevochtigd voor een beter contact.

Waarom wordt een bankkaart geblokkeerd?

Mogelijk is je kaard geblokkeerd maar hoe kan dat?

  • Een bankkaart kan geblokkeerd worden wanneer u meer dan 3x de verkeerde code ingegeven hebt. Om de klant te beschermen wordt de kaart automatisch geblokkeerd. U kan aan de bank vragen om een nieuwe code op te sturen. Dat duurt over het algemeen een week.
  • Uw kaart kan ook geblokkeerd worden wanneer je deze vergeten uit de mister cash te halen. De kaart wordt dan ingeslikt en geblokkeerd. In vele gevallen dien je dan een nieuwe debetkaart aan te vragen. Toch is dit afhankelijk van bank tot bank. Wanneer een nieuwe kaart reeds is aangevraagd, en dat gebeurd automatisch bij het inslikken van een kaart, dan kan u deze zeker niet meer laten deblokkeren. Is de nieuwe kaart nog niet aangevraagd, behoort deblokkeren tot de mogelijkheid.
  • Wanneer uw rekeningnummer te lang op nul heeft gestaan en totaal niet meer wordt gebruikt, is het mogelijk dat de rekening geblokkeerd wordt. Wel zou je hiervoor van de bank een brief moeten krijgen.
  • Als u de rekeningnummer bij de bank opzegt of laat afsluiten, wordt de bankkaart eveneens geblokkeerd. U moet dus zorgen dat voor u de rekening afsluit, u al het geld afhaalt en je proton saldo opgebruikt. Deze is niet meer beschikbaar na afsluiting.
  • U hebt de card zelf geblokkeerd bij card stop omdat u deze kwijt was of de kaart was gestolen. Wanneer u de kaart terugvindt, kan u deze NIET meer laten deblokkeren. Deze is definitief.



Cardstop

Card stopCard Stop is onderdeel van Atos Wordline en is 24u op 24u bereikbaar. Sinds 2011 zijn er reeds 63.000 bankkaarten geblokkeerd. Hoe we de bankkaart kunnen blokkeren dat weten we nu. Maar welke kaarten kan men via Card Stop blokkeren?

  • Bancontact en Mister Cash kaarten
  • Bancontact en Mister Cash APP
  • Kredietkaarten
  • Tankkaarten
  • e-cheques kaarten
  • m-banxafe (telebankieren)
  • Isabelbusiness kaart en de e-business kaart
  • Privé label kaarten: Hubo, Gamma, lidl kaarten enz.

Welke informatie kan mij gevraagd worden wanneer ik naar Card stop bel?

U wilt een kaart blokkeren? Zorg dan dat u de volgende informatie bij de hand hebt. Heeft u dat niet, kunnen de medewerkers van Card Stop u niet verder helpen:

  1. Type kaart
  2. Het type kaart bij e-cheque kaarten: Sodexo Card®, Monizze® kaart, Ticket Restaurant® kaart) en de naam van de uitgever en werkgever
  3. Naam van de distributeur
  4. Nummer van de zichtrekening waaraan de kaart verbonden is
  5. Het volledige kaartnummer of persoonlijke gegevens: naam – voornaam – geboortedatum – postcode
  6. Bij tankkaarten dient u zich te wenden naar de uitgever

Wanneer u m-banxafe wil laten blokkeren, heeft u volgende informatie nodig:

  • Telefoonnummer van de gsm of de volledig kaartnummer van de Bancontact/Mister Cash-kaart waaraan de m-banxafe-applicatie verbonden is of de ID van de SIM-kaart (in het menu staat de m-banxafe-referentie = ID van de SIM-kaart + 2 controlecijfers)

Wanneer acht men het nodig om uw betaalmiddel te blokkeren?

Er zijn een aantal zaken die aanleiding kunnen geven tot het blokkeren van uw betaalmiddel. Wanneer deze feiten zich voordoen, contacteert u onmiddellijk Card Stop:

  • U bent u kaart verloren of uw kaart is gestolen.
  • U heeft een nieuw betaalmiddel aangevraagd maar nooit ontvangen.
  • Er zijn onverklaarbare transacties met uw kaart uitgevoerd (fraude).
  • U heeft een fraudepreventiebrief ontvangen waarin vermeld staat dat men vermoed dat fraudeurs uw gegevens hebben bekomen. Mastercard, Visa en politie werken nauw samen met Card Stop.
  • Uw GSM of mobiel is gestolen of verloren. Wanneer uw mobiel was uitgerust met een m-banxafe functie, dient u de m-banxafe functie te laten blokkeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

admin

10:25 am $updated_time = get_the_modified_time('F jS, Y'); '.$updated_time.'

The title