Visa of Mastercard betwiste transactie

betwisting transactie via Visa of Mastercard

Het digitale tijdperk is een feit. De meeste onder ons maken hun aankopen online en gebruiken daarvoor verschillende betaalkaarten. Ook via online banking is het makkelijk online aankopen te maken. Maar wat gebeurt er als je een transactie of betaling van aankoop betwist? Welke kaarten geven je recht op een eventuele tussenkomst zoals Visa en Mastercard vb.

Het verschil tussen fraude en betwisting

Er is een verschil tussen een frauduleuze transactie en een transactie die je hebt goedgekeurd maar wel betwist.

Een frauduleuze transactie via Visa of Mastercard, is een betaling waar jij geen weet van hebt en waar je dus geen toestemming voor hebt gegeven. Je zou denken, kan dat? Ja dat kan omdat een Mastercard, Visa card of andere kredietkaart minder bescherming biedt bij online betalingen. Bij het invoeren van je gegevens op het internet, is het mogelijk dat kleine software programma’s zoals bepaalde cookies, je gegevens kunnen opslagen en doorsturen. Aangezien je voor een Visa of Mastercard geen fysieke controle dient te gebruiken en dus alleen maar de kaartgegevens, is het al snel gebeurd dat iemand met jouw informatie aan de haal gaat. Dat zal niet zo snel gebeuren als je werkt met systemen zoals Homebanking waar er verschillende veiligheidssystemen zijn ingebouwd. In dat geval is het belangrijk om onmiddellijk CARDSTOP te contacteren op 070 344 344. Je kaart wordt geblokkeerd waarna je vervolgens een nieuwe kaart kunt aanvragen.

Een goedgekeurde transactie die jij betwist kan vb. zijn dat het gaat om een SCAM bedrijf dat je helemaal geen goederen verstuurd. Of je ontvangt de goederen maar in plaats van merk krijg je een nepmerk toegestuurd enzovoorts. Mogelijk is dit bedrijf dan nog eens in het buitenland gelegen waardoor en communicatie met de handelaar onmogelijk lijkt. Het is dan dat we bekijken wat de mogelijkheden zijn om de tussenkomst van een derde partij in te schakelen.

Bescherming tegen betwiste transacties?

Betwiste transactie via bankoverschrijving en debetkaart

Wie een transactie betwist zal zich niet kunnen verhalen op de handelaar als je via gewone overschrijving een boeking gedaan hebt. Een gewone debetkaart biedt je hierbij geen extra bescherming. Welk kan je klacht indienen bij de consumentenbond of bij Test-aankoop vb. om op die manier het geschil op te lossen. Maar die kansen zijn minimaal als je vb. iets in China hebt aangekocht. Heb je de transactie pas uitgevoerd en een paar minuten later krijg je door dat je met een SCAM te maken hebt vb. dan raad ik je aan onmiddellijk je bank te contacteren. Als je daar niet binnen geraakt, dan bij de hoofdzetel. Mogelijk is de transactie nog niet doorgegaan en kan deze dus worden geannuleerd. Maar snel zijn is hier de boodschap.

Betwiste transactie via Paypal

Ook paypal biedt bescherming tegen online aankopen binnen een bepaalde aankoopperiode. Via Paypal kan je dan online een ‘dispute’ voor die specifieke order opstarten.

OPGELET! Paypal komt niet tussen voor digitale aankopen. Met andere woorden, aankopen van software of andere worden niet vergoed. Het dienen dus fysieke producten te zijn.

Betwiste transactie via kredietkaart

Wanneer men een transactie betwist via een kredietkaart zoals American Express, Visa of Mastercard is er ook goed nieuws. Ook zij bieden tussenkomst bij betwiste transacties. Voor Visa en Mastercard surf je naar mijnkaart.be.

Voor American Express surf je naar American Express.com

Het terugvorderen van het betaalde bedrag, wordt ook wel Chargeback genoemd.

Betwiste transactie bij andere diensten

Heb je een transactie uitgevoerd via SKYPE,  APPLE I-TUNES, FACEBOOK, GOOGLE, SONY ENT. NETWORK of AMAZON dan vragen dan dien je contact op te nemen met de klantendienst.

SKYPE:
via https://support.skype.com/nl/faq/FA10384/waarom-is-mijn-creditcard-betaalkaart-belast-door-skype-als-ik-geen-aankoop-heb-gedaan-bij-skype

APPLE I-TUNES:
telefonisch op 0800 998 46
of via https://getsupport.apple.com/enhttp://www.apple.com/benl/contact/

FACEBOOK:viahttps://www.facebook.com/receipt/?v=1

GOOGLE:
via http://www.google.be/support

SONY ENT. NETWORK & PLAYSTATION:
telefonisch op +32 2 588 42 40
of via mail naarSonyEntertainment.UK@eu.sony.com

AMAZON:
Abonnement « AMAZON Prime » annuleren? (aangerekend bedrag 49€) te, ga naar volgende link https://www.amazon.fr/gp/primecentral?ie=UTF8&ref_=hp_ss_v3_mp_t4& of https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=201118010. Klik op « Annuler votre inscription à Amazon Prime » of «End Membership». Na een paar dagen ontvangt u de terugbetaling van 49€.

Een Chargeback is alleen mogelijk als consument. Bij zakelijke transacties dient men de verzekering ten eerste te contacteren in geval van geschillen. Deze geschillen worden aanzien als CONTRACTUELE geschillen (ten alle tijden) Zorg dus dat je hiervoor gedekt bent want de meeste standaardverzekeringen bevatten deze clausule niet!

Met cash geld betalen in het buitenland

Cash geld bestellen

Hoewel we in het buitenland meer en meer betalen met een betaalkaart, zijn we nog altijd geneigd om met Cash geld naar het buitenland te vertrekken. Dat is geen probleem. In de Europese lidstaten kan u gewoon betalen met euro’s.

Wanneer u naar een land gaat met vreemde munt, heeft u verschillende mogelijkheden om uw euro’s om te zetten naar de lokale munt:




1. U besteld op voorhand de vreemde munt bij uw bank. Hiervoor dient u een aantal dagen op voorhand het geld te bestellen. De meeste banken hebben zelfs geen buitenlands cash geld meer liggen.

cash geld bestellen
Cash geld bestellen

2. Gaat u naar een exotisch land, kan u ook lokale munten bestellen in een gespecialiseerd wisselkantoor. Die wisselkantoren kunnen dikwijls interessantere wisseltarieven geven dan wanneer u naar uw eigen bank gaat. Een voorbeeld is:

E. Lipschutz Wisselkantoor (ELW)

Schupstraat 1

2018 Antwerpen (België)

GWK Travelex Amsterdam

Centraal Station
Hal/CS/Stationsplein 1
Amsterdam
1012 AB (Nederland)

3. Cash geld omwisselen in de luchthaven is eveneens geen probleem. Toch moet u er zich bewust van zijn dat u een groot percentage van uw geld moet laten vallen. Dit is eigenlijk het laatste alternatief wanneer u vergeten bent, lokale munten mee op reis te nemen. De wisseltarieven zijn het minst interessant.

4. U wisselt geld om in het land van uw reisbestemming. In principe is dat geen probleem. Toch moet u goed opletten voor fraude en dergelijke. Controleer steeds de coupons zodat u zeker bent dat u het juiste bedrag ontvangen hebt!

5. U bent Cash geld vergeten/verloren en u heeft geen bankkaart? Als noodoplossing kan u altijd vragen of ze in het thuisfront Cash geld willen opsturen. Zulke geldtransfers kunnen makkelijk en snel gebeuren in kantoren zoals:

  • American Express
  • MoneyGram
  • Western Union

Die transfers zijn dezelfde dag nog uitgevoerd zodanig dat u snel over cash geld kan beschikken.

In- en uitvoeren van Cash geld

Soms is het mogelijk dat u bepaalde munten niet mag in- of uitvoeren. Best neemt u contact op met de ambassade. Indien dat het geval is, dient u wel in het land van bestemming om te wisselen.




Wanneer u terug naar huis vertrekt, dient u ervoor te zorgen dat u al het geld laat

Beste Wisselkoersen
Beste wisselkoersen

omwisselen naar euro’s of dat u het gewoon allemaal heeft opgemaakt, aangezien het niet mee naar België of Nederland mag.

TIP: In het buitenland is het altijd het goedkoopst wanneer u met lokale munten betaald. Dit geldt ook voor betaalkaarten.

De goedkoopste online betaalsystemen




Online betaalsystemenIk kan nu reeds 10 online betaalsystemen opsommen die het mogelijk maken om online geld te ontvangen van particulieren en zelfstandige ondernemers. Heb je dus een eigen webwinkel en maak je gebruik van Woocommerce? Dan is het interessant als starter te weten wat de goedkoopste online betaalsystemen zijn.

Welke betaalsystemen zijn er?

Om een vergelijking te kunnen maken, dienen we eerst te weten welke online betaalsystemen er allemaal voorhanden zijn. We geven hieronder een lijst van de meest voorkomende en best gekende systemen:

  1. Paypal
  2. Mollie
  3. Multysafe
  4. Icepay
  5. Hipay
  6. Stripe
  7. Ogone
  8. Worldline
  9. Docdata Payments
  10. Europabank

Waar rekening mee houden?

Buiten de prijs (kostprijs per maand, opstartkosten, kosten per transactie) is het belangrijk te weten wat je met zo’n betaalsysteem kan doen. Ik vind het persoonlijk belangrijk om eerst mijn betaalknoppen te kunnen testen voor ik deze online op mijn webshop plaats. Gelukkig hebben deze bovenvermelde betaalsystemen allemaal een testomgeving zodat je naar hartelust kunt oefenen en de juiste instellingen voor je knoppen kunt kiezen.

Ook bieden alle betaalsystemen voldoende support mogelijkheden. Hetzij via e-mail, telefoon en sommige zelfs via Chat zoals dat bij Stripe mogelijk is.

Wat nog belangrijk is, hoe dat de klant effectief een betaling kan uitvoeren. Is dat met behulp van Visa, iDeal, bancontact, Maestro, Sofort? Als je voor het betaalsysteem Stripe kiest bijvoorbeeld, dan kunnen klanten enkel betalen via visa of mastercard. Je zou denken dat het inderdaad nadelig is als je maar één betaalmogelijkheid hebt maar als het product er zich toe leent, dan is dit wel een interessante optie aangezien de kosten per betaling over het algemeen lager (Europees 0,25€ + 1,4%) liggen als bij de andere systemen. Maar dat hangt natuurlijk sterk van je klant af en wat je verkoopt. Niet alle klanten werken met visa of mastercard.

Wel is het zo dat nu alle systemen eveneens de mogelijkheid hebben om refunds te storten. Opgelet want refunds kosten je uiteindelijk ook geld. Dat loopt op van 0,19 – 0,25 per refund.

Nog een belangrijke gegeven is of het systeem toelaat een plugin in je website te integreren zodat je niet op alle pagina’s een aparte knop moet installeren. Dat kan in principe met alle systemen maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook nog eens gratis is. Voor Ogone (65 EUR per maand) en Worldline (40 EUR per maand) is dit enkel mogelijk bij een betalend abonnement.




Wil je helemaal geen abonnementskosten betalen kies dan voor Mollie, Stripe, Paypal of Hipay.

Kostprijs van betaalsystemen

Over de kostprijs kan heel wat verteld worden. Dat varieert naargelang men wel of geen abonnement aanschaft. De uiteindelijke prijs kan onderverdeeld worden in 3 categoriën

  1. Opstartkosten: kosten die nodig zijn om een derdenrekening te openen.

Waar dienen we geen opstartkosten te betalen: Stripe, Mollie, Paypal, Icepay en Hipay. De duurste zijn Orgone (300 EUR + per betaalmogelijkheid) en Worldline (175 EUR)

2. Kosten per betaling: je betaalt een bepaalt bedrag per verwerking van een productorder. Opgelet. Dit wil niet zeggen dat je hierdoor geen abonnementskosten meer moet betalen. Bij Worldline, Icepay en Ogone betaal je zowel verwerkingskosten als abonnementskosten.

Hier kunnen we ons moeilijk over uitspreken. Het hangt er natuurlijk af welke betaalmethode je aan je klanten wilt aanbieden. Afhankelijk daarvan kan je een vergelijking maken. Een mooie vergelijking vindt men terug op Motionmill-payment-gateways-woocommerce-mei-2017.pdf

De duurste providers zijn: Paypal met 3,4% op een omzet tot 2500. Hoe hoger je gaat, hoe meer kosten men betaalt.

3. Abonnementskosten: om van een betaalsysteem gebruik te kunnen maken, dien je maandelijkse kosten te betalen.

Bij Mollie, Paypal, Stripe en Hipay betaal je geen abonnementskosten.

4. Uitbetalingskosten: wens je het verdiende bedrag op te nemen, betaal je hierop uitbetalingskosten.

Bij sommige providers dien je een uitbetalingkost te betalen als men het minimumbedrag niet haalt. Meestal is dat vrij laag. Maar bij andere providers zoals bij MultisafePay, Icepay en Hipay betaal je standaard een uitbetalingsfee.

Wat is nu het goedkoopste betalingssysteem?

paypal betaalsysteemPaypal is een heel mooi systeem met heel wat voordelen. Je kan gebruik maken van de gratis plugin die trouwens sowieso standaard in Woocommerce ingebouwd is. Je betaalt in principe enkel hogere transactiekosten in vergelijking met de andere systemen maar is daarom wel een ideaal betaalsysteem voor kleine bedrijven. Alle kosten zitten in principe geïntegreerd in deze transactiekosten.

Wist je trouwens dat je voor het gebruik van Paypal helemaal geen creditcard nodig hebt? Wil je meer lezen, ga dan naar -> Paypal zonder creditcard.

Mollie vind ik persoonlijk ook zeer goed wegens de vele betaalmethoden die men aanbiedt en dit aan schappelijke prijzen.

Grotere bedrijven kunnen gebruiken maken van iets meer gevestigde namen zoals Ogone en Worldline maar betalen er ook voor!

Contactloos betalen is niet nieuw meer

contactloos betalen betaalkaart

Wat is contactloos betalen?




Contactloos betalen is betalen zonder met je betaalkaart echt contact te maken met de betaalterminal. Deze methode werkt op de Near Field Communication (NFC) Technologie. Je hoeft je betaalkaart gewoon tegen/heel dicht in de buurt van de betaalterminal te houden. Voor bedragen onder de 25 euro is het zelfs mogelijk te betalen zonder een pincode te moeten opgeven. Dat kan evenwel handig zijn wanneer men weinig tijd heeft.

contactloos betalen betaalkaartAlle bankkaarten waar het icoon van radiogolfjes (gelijkaardige Wi-fi symbool of NFC-symbool) op vermeld staat, kan je gebruiken op contactloos te betalen (hebben een nfc). Sommige banken zullen na de vervaldatum van je bankkaart automatisch een nieuwe bankkaart opsturen waar dit icoontje op vermeld staat. Je hoeft hier verder niets voor aan te vragen. Wanneer je niet zolang wilt wachten, kan je altijd naar jouw bank stappen en een nieuwe debetkaart aanvragen. Hiervoor kunnen banken wel een vergoeding vragen die om en bij de 5 tot 10 euro zal bedragen.

Waar kan ik contactloos betalen?

Het is waarschijnlijk niet door veel mensen geweten maar er zijn al verschillende speciaalzaken en winkels waar men gewoon contactloos kan betalen. Enkele voorbeelden zijn: Standaard boekhandel, Okay, Schoenen Torfs, Kinepolis, Carrefour, bepaalde broodzaken, Kiosks aan station en veel meer.

Aan de linkerkant van de betaalterminal zie je eveneens het NFC-symbool logo staan. Zo weet je of je contactloos kunt betalen of niet.

Welke banken doen mee?

Meer en meer banken reiken betaalkaarten uit waarmee men kan pinnen zonder echt de betaalterminal te gebruiken. Enkele voorbeelden van banken die reeds meedoen, zijn: KBC bank, ING, ABN Amro en Rabobank. Deze banken zijn sinds 2013 begonnen met het uitgeven van betaalkaarten die de functionaliteit om contactloos te betalen hebben maar dat wilde nog niet zeggen dat je de betaalpassen ook effectief hiervoor kon gebruiken. Het is pas midden 2014 dat deze functionaliteit geactiveerd is.

Andere banken die ook in de voetsporen gaan treden zijn: Knab en RegioBank, ASN Bank en Triodos bank. Bij deze banken zullen ongeveer midden 2015 de betaalkaarten vervangen worden  met een speciale chip zodat men eind 2015 contactloos kan betalen.

Zo werkt het

Hoe doe je dat nu? Contactloos betalen? Dat kan op 2 manieren: via een betaalkaart of via je mobiele telefoon.

Via de betaalkaart

  • Je houdt je betaalkaart dicht tegen de betaalautomaat aan.
  • Op het scherm van de betaalautomaat zie je of de betaling geslaagd is.
  • De betaling is direct zichtbaar in mijn homebank of Mobiel Bankieren App.

Je kan maximum 50 euro zonder pincode (2x 25 euro of meerdere kleine bedragen) betalen. Voor de veiligheid moet je daarna terug éénmaal je pincode ingeven en wordt de stand op nul gezet. Je kan dan terug betalingen uitvoeren tot een totaalbedrag van 50 euro. Wil je meer betalen dan 50 euro? Bijvoorbeeld 150 euro voor een tablet? Geen enkel probleem. Gewoon je pincode ingeven en de betaling wordt uitgevoerd.

Via de mobiele telefoon

Je kan ook makkelijk contactloos betalen via je mobiele telefoon. Je hebt daarvoor wel de app van je bank nodig. Het betalen gaat als volgt:

< 25 euro

Controleer het bedrag dat je dient te betalen en houd je mobiele telefoon tegen de betaalterminal. Haal je mobiel weg. De betaalterminal geeft nu 3 kleine biebjes. De betaling is doorgevoerd.

> 50 euro (met pincode)

Doe nu hetzelfde als hierboven, ontroleer het bedrag dat je dient te betalen en houd je mobiele telefoon tegen de betaalterminal. Haal je mobiel je weg. Er wordt nu gevraagd achter een pincode. Geef deze pincode in op je mobiel, NIET OP DE BETAALTERMINAL. Plaats je mobiel vervolgens nog eens dicht bij de betaalterminal. 3 korte biebs geven aan dat de betaling geslaagd is.

Gelijkaardig met proton?

Je zou kunnen denken dat deze functionaliteit gelijkaardig is met proton maar dat is niet het geval. Het heeft wel hetzelfde gebruikersgemak en zelfs nog meer maar het grote verschil is dat we proton moesten opladen vooraleer we betalingen zonder pincode konden uitvoeren. Ook was het mogelijk je proton tot maximaal 125 euro op te laden. Dat is 2,5x meer dan bij contactloos betalen met bankpas. Het risico lag bij proton dus zelfs nog hoger.

Retourpinnen?

retourpinnenKrijgt u geld terug in plaats van dat u dient te betalen? Er is ook een mogelijkheid om geld terug te krijgen via ‘retour pinnen’. Retourpinnen kan voor iedereen die Maestro of V PAY betaalpas heeft. Die optie wordt wel niet door alle betaalterminals ondersteund. Wanneer het logo van retourpinnen staat aangeduid, kan men van deze functie gebruik maken.

Retourpinnen gaat wel niet contactloos. Je dient hiervoor je betaalpas in de betaalterminal te steken. Wel dien je geen pincode op te geven. Het werkt als volgt:

Op de betaalterminal komt de boodschap: terugbetaling of teruggave. Vervolgens kan u het bedrag aflezen dat u terug ontvangt. Je bevestigt met OK. Na de biebtoon is de teruggave bevestigd. Je ontvangt van de winkelier ook nog eens een retourpinbon. Hier staat op hoeveel de teruggave bedraagt. Ook op je rekenafschriften zal je zien dat het geld er niet afgegaan is maar op de rekening is gestort (+ bedrag).

Voor een winkelier is retourpinnen natuurlijk veel veiliger aangezien er geen Cash geld bij te pas komt.

Hoe veilig is contactloos betalen?

Contactloos veilig betalen
Bron: www.kbc.be

Op het eerste zicht lijkt dit een zeer risicovol betaalmiddel maar dat is het niet helemaal. Per keer dat je contactloos betaalt zonder je pincode te gebruiken, kan je slechts 25 euro betalen. Dat kan je maximum 2 maal achtereenvolgens doen tot 50 euro. Na deze 50 euro zal je eerst opnieuw je pincode moeten ingeven.

Een ander voorbeeld: je betaalt 5 euro voor een koffie en broodje, 12 euro voor een lotto biljet en 33 euro voor een paar schoenen bij Torfs. Deze betaling heb je kunnen uitvoeren zonder pincode. Je zit nu aan een totaalbedrag van 50 euro. De volgende keer wanneer je iets aankoopt van bijvoorbeeld 3 euro, dien je opnieuw de pincode in te geven vooraleer je een volgende betaling kan uitvoeren. Dus het risico is beperkt tot 50 euro.

Ten tweede is de kans dat je per ongeluk zou betalen wanneer je met je handtas dicht in de buurt van de betaalterminal komt echt wel minimaal. Het is al heel moeilijk pinnen tot zelfs onmogelijk wanneer je betaalkaart nog in je portemonnee steekt, laat staan als je portemonnee nog in je handtas zit. En moest het in het ergste geval gebeuren, alle transacties worden geregistreerd. U kan snel achterhalen waar het misgelopen is.

Ik wil niet contactloos betalen. Wat kan ik doen?

Het is niet omdat je zo’n bankpas hebt dat je er ook verplicht gebruik van moet maken. Je kan deze functie aan en afzetten wanneer je maar wilt. Dat kan meestal via internetbankieren, door een belletje met het bankkantoor of tijdens een visite bij jouw bank.

Een uitzondering is ABN Amro. Wanneer je de functionaliteit niet wilt, dient u een andere bankkaart aan te vragen.

Ik verlies mijn betaalpas wat nu?

Net zoals bij een gewone betaalkaart dien je het noodnummer van Card Stop te bellen: 070/344 344