Verkeerde bankgegevens?

Het is niet de eerste keer dat men verkeerde bankgegevens gebruikt zodat betalingen niet op hun eindbestemming geraken.




Wel is het zo dat het ingeven van verkeerde data of een verkeerd rekeningnummer nooit als goed excuus wordt aanzien voor een niet betaling of wanbetaling. Maar hoe is het mogelijk dat je aan die verkeerde data komt?

Wanneer je als ondernemer of als werknemer veel met klanteninformatie werkt, is het niet onlogisch dat er al wel eens iets verkeerd gaat.

1) Men dient bankgegevens manueel in te geven in een boekhoudkundig ERP systeem. Dit kan leiden tot menselijke fouten waardoor banktransacties niet door gaan.

2) Verkeerde informatie van de klant of firma ontvangen. Wanneer men een druk callcenter belt kan het wel eens zijn dat bankinformatie verkeerdelijk wordt doorgegeven of misbegrepen wordt.

3) Veranderingen in bankgegevens worden niet altijd aan klanten en ondernemers doorgegeven. Eenmaal een klant in het ERP systeem staat, dient deze manueel aangepast te worden. Wanneer dat niet gebeurd is, wordt geld naar de verkeerde rekeningnummer gestort of de rekeningnummer is niet meer in gebruik. Dit is een veel opzoeken van IBAN nummervoorkomende oorzaak. Wanneer je als werkgever verandert van bank, vergeet dan niet je leveranciers en klanten op de hoogte te brengen. Bij het opstellen van een factuur met de nieuwe bankinformatie, kan je een nota toevoegen van de wijzigingen.



4) Verandering in SEPA wetgeving en IBAN identificatie. IBAN moet voldoen aan een bepaalde standaardnorm. Maar dat neemt niet weg dat er wijzigingen in de wetgeving kunnen optreden. Hierdoor kunnen bankgegevens veranderen in functie van de nieuwe standaard.

5) Verandering van BIC nummer. Met behulp van een BIC nummer kan een bank makkelijk geïdentificeerd worden. Wanneer de bank een wijziging in hun BIC code aanvraagt en dit is niet doorgegeven aan de bestaande leveranciers en klanten, dan wordt het geld hoogst waarschijnlijk naar een verkeerde bank overgemaakt.

Ook kunnen banken fusioneren waardoor IBAN en BIC aangepast kunnen worden. Je oude BIC en IBAN codes zijn dan niet meer valid.

Verkeerde bankgegevens6) Hoewel de meeste boekhoudkundige systemen ondertussen met de nieuwe XML IBAN format (ISO2022 XML) werken, is het nog best mogelijk dat het bestaande ERP systeem de IBAN codes niet herkent. Hiervoor dien je contact op te nemen met je eigen bank zodanig dat je de nieuwe XML template in het ERP systeem kan integreren. Deze template houdt rekening met de 34 mogelijke karakters van het IBAN nummer (vroegere bankrekeningnummer was korter).

IBAN CHECKER >>> klik hier

7) Ook al streven we altijd om de bankinformatie zo correct mogelijk weer, het is niet altijd mogelijk dat elke IBAN calculator alle informatie correct weergeeft. Deze IBAN calculators zijn gelinkt aan bepaalde lijsten waarin de IBAN nummers zijn opgenomen. Wanneer deze lijsten niet tijdig aangepast worden, krijgt men mogelijk de verkeerde bankgegevens door. Zorg er daarom voor dat je bij het berekenen van het IBAN nummer steeds verschillende calculators gebruikt om de data te verifiëren.

8) Hoewel het nu niet anders meer kan, is er een tijd geweest waar je het IBAN nummer manueel moest opzoeken en deze gegevens tijdens een overschrijving diende in te vullen. Je kon dan kiezen tussen het gewoon rekeningnummer of het invullen van het IBAN nummer. Door al deze manuele handelingen gebeuren er vaak fouten. De mensen waren ook nog niet zo bekend met IBAN. Gelukkig hebben we deze fase reeds achter de rug en is het ingeven van het IBAN nummer standaard verplicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *