Visa of Mastercard betwiste transactie

Het digitale tijdperk is een feit. De meeste onder ons maken hun aankopen online en gebruiken daarvoor verschillende betaalkaarten. Ook via online banking is het makkelijk online aankopen te maken. Maar wat gebeurt er als je een transactie of betaling van aankoop betwist? Welke kaarten geven je recht op een eventuele tussenkomst zoals Visa en Mastercard vb.

Het verschil tussen fraude en betwisting

Er is een verschil tussen een frauduleuze transactie en een transactie die je hebt goedgekeurd maar wel betwist.

Een frauduleuze transactie via Visa of Mastercard, is een betaling waar jij geen weet van hebt en waar je dus geen toestemming voor hebt gegeven. Je zou denken, kan dat? Ja dat kan omdat een Mastercard, Visa card of andere kredietkaart minder bescherming biedt bij online betalingen. Bij het invoeren van je gegevens op het internet, is het mogelijk dat kleine software programma’s zoals bepaalde cookies, je gegevens kunnen opslagen en doorsturen. Aangezien je voor een Visa of Mastercard geen fysieke controle dient te gebruiken en dus alleen maar de kaartgegevens, is het al snel gebeurd dat iemand met jouw informatie aan de haal gaat. Dat zal niet zo snel gebeuren als je werkt met systemen zoals Homebanking waar er verschillende veiligheidssystemen zijn ingebouwd. In dat geval is het belangrijk om onmiddellijk CARDSTOP te contacteren op 070 344 344. Je kaart wordt geblokkeerd waarna je vervolgens een nieuwe kaart kunt aanvragen.

Een goedgekeurde transactie die jij betwist kan vb. zijn dat het gaat om een SCAM bedrijf dat je helemaal geen goederen verstuurd. Of je ontvangt de goederen maar in plaats van merk krijg je een nepmerk toegestuurd enzovoorts. Mogelijk is dit bedrijf dan nog eens in het buitenland gelegen waardoor en communicatie met de handelaar onmogelijk lijkt. Het is dan dat we bekijken wat de mogelijkheden zijn om de tussenkomst van een derde partij in te schakelen.

Bescherming tegen betwiste transacties?

Betwiste transactie via bankoverschrijving en debetkaart

Wie een transactie betwist zal zich niet kunnen verhalen op de handelaar als je via gewone overschrijving een boeking gedaan hebt. Een gewone debetkaart biedt je hierbij geen extra bescherming. Welk kan je klacht indienen bij de consumentenbond of bij Test-aankoop vb. om op die manier het geschil op te lossen. Maar die kansen zijn minimaal als je vb. iets in China hebt aangekocht. Heb je de transactie pas uitgevoerd en een paar minuten later krijg je door dat je met een SCAM te maken hebt vb. dan raad ik je aan onmiddellijk je bank te contacteren. Als je daar niet binnen geraakt, dan bij de hoofdzetel. Mogelijk is de transactie nog niet doorgegaan en kan deze dus worden geannuleerd. Maar snel zijn is hier de boodschap.

Betwiste transactie via Paypal

Ook paypal biedt bescherming tegen online aankopen binnen een bepaalde aankoopperiode. Via Paypal kan je dan online een ‘dispute’ voor die specifieke order opstarten.

OPGELET! Paypal komt niet tussen voor digitale aankopen. Met andere woorden, aankopen van software of andere worden niet vergoed. Het dienen dus fysieke producten te zijn.

Betwiste transactie via kredietkaart

Wanneer men een transactie betwist via een kredietkaart zoals American Express, Visa of Mastercard is er ook goed nieuws. Ook zij bieden tussenkomst bij betwiste transacties. Voor Visa en Mastercard surf je naar mijnkaart.be.

Voor American Express surf je naar American Express.com

Het terugvorderen van het betaalde bedrag, wordt ook wel Chargeback genoemd.

Betwiste transactie bij andere diensten

Heb je een transactie uitgevoerd via SKYPE,  APPLE I-TUNES, FACEBOOK, GOOGLE, SONY ENT. NETWORK of AMAZON dan vragen dan dien je contact op te nemen met de klantendienst.

SKYPE:
via https://support.skype.com/nl/faq/FA10384/waarom-is-mijn-creditcard-betaalkaart-belast-door-skype-als-ik-geen-aankoop-heb-gedaan-bij-skype

APPLE I-TUNES:
telefonisch op 0800 998 46
of via https://getsupport.apple.com/enhttp://www.apple.com/benl/contact/

FACEBOOK:viahttps://www.facebook.com/receipt/?v=1

GOOGLE:
via http://www.google.be/support

SONY ENT. NETWORK & PLAYSTATION:
telefonisch op +32 2 588 42 40
of via mail naarSonyEntertainment.UK@eu.sony.com

AMAZON:
Abonnement « AMAZON Prime » annuleren? (aangerekend bedrag 49€) te, ga naar volgende link https://www.amazon.fr/gp/primecentral?ie=UTF8&ref_=hp_ss_v3_mp_t4& of https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=201118010. Klik op « Annuler votre inscription à Amazon Prime » of «End Membership». Na een paar dagen ontvangt u de terugbetaling van 49€.

Een Chargeback is alleen mogelijk als consument. Bij zakelijke transacties dient men de verzekering ten eerste te contacteren in geval van geschillen. Deze geschillen worden aanzien als CONTRACTUELE geschillen (ten alle tijden) Zorg dus dat je hiervoor gedekt bent want de meeste standaardverzekeringen bevatten deze clausule niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *