Visa of Mastercard betwiste transactie

betwisting transactie via Visa of Mastercard

Het digitale tijdperk is een feit. De meeste onder ons maken hun aankopen online en gebruiken daarvoor verschillende betaalkaarten. Ook via online banking is het makkelijk online aankopen te maken. Maar wat gebeurt er als je een transactie of betaling van aankoop betwist? Welke kaarten geven je recht op een eventuele tussenkomst zoals Visa en Mastercard vb.

Het verschil tussen fraude en betwisting

Er is een verschil tussen een frauduleuze transactie en een transactie die je hebt goedgekeurd maar wel betwist.

Een frauduleuze transactie via Visa of Mastercard, is een betaling waar jij geen weet van hebt en waar je dus geen toestemming voor hebt gegeven. Je zou denken, kan dat? Ja dat kan omdat een Mastercard, Visa card of andere kredietkaart minder bescherming biedt bij online betalingen. Bij het invoeren van je gegevens op het internet, is het mogelijk dat kleine software programma’s zoals bepaalde cookies, je gegevens kunnen opslagen en doorsturen. Aangezien je voor een Visa of Mastercard geen fysieke controle dient te gebruiken en dus alleen maar de kaartgegevens, is het al snel gebeurd dat iemand met jouw informatie aan de haal gaat. Dat zal niet zo snel gebeuren als je werkt met systemen zoals Homebanking waar er verschillende veiligheidssystemen zijn ingebouwd. In dat geval is het belangrijk om onmiddellijk CARDSTOP te contacteren op 070 344 344. Je kaart wordt geblokkeerd waarna je vervolgens een nieuwe kaart kunt aanvragen.

Een goedgekeurde transactie die jij betwist kan vb. zijn dat het gaat om een SCAM bedrijf dat je helemaal geen goederen verstuurd. Of je ontvangt de goederen maar in plaats van merk krijg je een nepmerk toegestuurd enzovoorts. Mogelijk is dit bedrijf dan nog eens in het buitenland gelegen waardoor en communicatie met de handelaar onmogelijk lijkt. Het is dan dat we bekijken wat de mogelijkheden zijn om de tussenkomst van een derde partij in te schakelen.

Bescherming tegen betwiste transacties?

Betwiste transactie via bankoverschrijving en debetkaart

Wie een transactie betwist zal zich niet kunnen verhalen op de handelaar als je via gewone overschrijving een boeking gedaan hebt. Een gewone debetkaart biedt je hierbij geen extra bescherming. Welk kan je klacht indienen bij de consumentenbond of bij Test-aankoop vb. om op die manier het geschil op te lossen. Maar die kansen zijn minimaal als je vb. iets in China hebt aangekocht. Heb je de transactie pas uitgevoerd en een paar minuten later krijg je door dat je met een SCAM te maken hebt vb. dan raad ik je aan onmiddellijk je bank te contacteren. Als je daar niet binnen geraakt, dan bij de hoofdzetel. Mogelijk is de transactie nog niet doorgegaan en kan deze dus worden geannuleerd. Maar snel zijn is hier de boodschap.

Betwiste transactie via Paypal

Ook paypal biedt bescherming tegen online aankopen binnen een bepaalde aankoopperiode. Via Paypal kan je dan online een ‘dispute’ voor die specifieke order opstarten.

OPGELET! Paypal komt niet tussen voor digitale aankopen. Met andere woorden, aankopen van software of andere worden niet vergoed. Het dienen dus fysieke producten te zijn.

Betwiste transactie via kredietkaart

Wanneer men een transactie betwist via een kredietkaart zoals American Express, Visa of Mastercard is er ook goed nieuws. Ook zij bieden tussenkomst bij betwiste transacties. Voor Visa en Mastercard surf je naar mijnkaart.be.

Voor American Express surf je naar American Express.com

Het terugvorderen van het betaalde bedrag, wordt ook wel Chargeback genoemd.

Betwiste transactie bij andere diensten

Heb je een transactie uitgevoerd via SKYPE,  APPLE I-TUNES, FACEBOOK, GOOGLE, SONY ENT. NETWORK of AMAZON dan vragen dan dien je contact op te nemen met de klantendienst.

SKYPE:
via https://support.skype.com/nl/faq/FA10384/waarom-is-mijn-creditcard-betaalkaart-belast-door-skype-als-ik-geen-aankoop-heb-gedaan-bij-skype

APPLE I-TUNES:
telefonisch op 0800 998 46
of via https://getsupport.apple.com/enhttp://www.apple.com/benl/contact/

FACEBOOK:viahttps://www.facebook.com/receipt/?v=1

GOOGLE:
via http://www.google.be/support

SONY ENT. NETWORK & PLAYSTATION:
telefonisch op +32 2 588 42 40
of via mail naarSonyEntertainment.UK@eu.sony.com

AMAZON:
Abonnement « AMAZON Prime » annuleren? (aangerekend bedrag 49€) te, ga naar volgende link https://www.amazon.fr/gp/primecentral?ie=UTF8&ref_=hp_ss_v3_mp_t4& of https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=201118010. Klik op « Annuler votre inscription à Amazon Prime » of «End Membership». Na een paar dagen ontvangt u de terugbetaling van 49€.

Een Chargeback is alleen mogelijk als consument. Bij zakelijke transacties dient men de verzekering ten eerste te contacteren in geval van geschillen. Deze geschillen worden aanzien als CONTRACTUELE geschillen (ten alle tijden) Zorg dus dat je hiervoor gedekt bent want de meeste standaardverzekeringen bevatten deze clausule niet!

De goedkoopste online betaalsystemen




Online betaalsystemenIk kan nu reeds 10 online betaalsystemen opsommen die het mogelijk maken om online geld te ontvangen van particulieren en zelfstandige ondernemers. Heb je dus een eigen webwinkel en maak je gebruik van Woocommerce? Dan is het interessant als starter te weten wat de goedkoopste online betaalsystemen zijn.

Welke betaalsystemen zijn er?

Om een vergelijking te kunnen maken, dienen we eerst te weten welke online betaalsystemen er allemaal voorhanden zijn. We geven hieronder een lijst van de meest voorkomende en best gekende systemen:

  1. Paypal
  2. Mollie
  3. Multysafe
  4. Icepay
  5. Hipay
  6. Stripe
  7. Ogone
  8. Worldline
  9. Docdata Payments
  10. Europabank

Waar rekening mee houden?

Buiten de prijs (kostprijs per maand, opstartkosten, kosten per transactie) is het belangrijk te weten wat je met zo’n betaalsysteem kan doen. Ik vind het persoonlijk belangrijk om eerst mijn betaalknoppen te kunnen testen voor ik deze online op mijn webshop plaats. Gelukkig hebben deze bovenvermelde betaalsystemen allemaal een testomgeving zodat je naar hartelust kunt oefenen en de juiste instellingen voor je knoppen kunt kiezen.

Ook bieden alle betaalsystemen voldoende support mogelijkheden. Hetzij via e-mail, telefoon en sommige zelfs via Chat zoals dat bij Stripe mogelijk is.

Wat nog belangrijk is, hoe dat de klant effectief een betaling kan uitvoeren. Is dat met behulp van Visa, iDeal, bancontact, Maestro, Sofort? Als je voor het betaalsysteem Stripe kiest bijvoorbeeld, dan kunnen klanten enkel betalen via visa of mastercard. Je zou denken dat het inderdaad nadelig is als je maar één betaalmogelijkheid hebt maar als het product er zich toe leent, dan is dit wel een interessante optie aangezien de kosten per betaling over het algemeen lager (Europees 0,25€ + 1,4%) liggen als bij de andere systemen. Maar dat hangt natuurlijk sterk van je klant af en wat je verkoopt. Niet alle klanten werken met visa of mastercard.

Wel is het zo dat nu alle systemen eveneens de mogelijkheid hebben om refunds te storten. Opgelet want refunds kosten je uiteindelijk ook geld. Dat loopt op van 0,19 – 0,25 per refund.

Nog een belangrijke gegeven is of het systeem toelaat een plugin in je website te integreren zodat je niet op alle pagina’s een aparte knop moet installeren. Dat kan in principe met alle systemen maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook nog eens gratis is. Voor Ogone (65 EUR per maand) en Worldline (40 EUR per maand) is dit enkel mogelijk bij een betalend abonnement.




Wil je helemaal geen abonnementskosten betalen kies dan voor Mollie, Stripe, Paypal of Hipay.

Kostprijs van betaalsystemen

Over de kostprijs kan heel wat verteld worden. Dat varieert naargelang men wel of geen abonnement aanschaft. De uiteindelijke prijs kan onderverdeeld worden in 3 categoriën

  1. Opstartkosten: kosten die nodig zijn om een derdenrekening te openen.

Waar dienen we geen opstartkosten te betalen: Stripe, Mollie, Paypal, Icepay en Hipay. De duurste zijn Orgone (300 EUR + per betaalmogelijkheid) en Worldline (175 EUR)

2. Kosten per betaling: je betaalt een bepaalt bedrag per verwerking van een productorder. Opgelet. Dit wil niet zeggen dat je hierdoor geen abonnementskosten meer moet betalen. Bij Worldline, Icepay en Ogone betaal je zowel verwerkingskosten als abonnementskosten.

Hier kunnen we ons moeilijk over uitspreken. Het hangt er natuurlijk af welke betaalmethode je aan je klanten wilt aanbieden. Afhankelijk daarvan kan je een vergelijking maken. Een mooie vergelijking vindt men terug op Motionmill-payment-gateways-woocommerce-mei-2017.pdf

De duurste providers zijn: Paypal met 3,4% op een omzet tot 2500. Hoe hoger je gaat, hoe meer kosten men betaalt.

3. Abonnementskosten: om van een betaalsysteem gebruik te kunnen maken, dien je maandelijkse kosten te betalen.

Bij Mollie, Paypal, Stripe en Hipay betaal je geen abonnementskosten.

4. Uitbetalingskosten: wens je het verdiende bedrag op te nemen, betaal je hierop uitbetalingskosten.

Bij sommige providers dien je een uitbetalingkost te betalen als men het minimumbedrag niet haalt. Meestal is dat vrij laag. Maar bij andere providers zoals bij MultisafePay, Icepay en Hipay betaal je standaard een uitbetalingsfee.

Wat is nu het goedkoopste betalingssysteem?

paypal betaalsysteemPaypal is een heel mooi systeem met heel wat voordelen. Je kan gebruik maken van de gratis plugin die trouwens sowieso standaard in Woocommerce ingebouwd is. Je betaalt in principe enkel hogere transactiekosten in vergelijking met de andere systemen maar is daarom wel een ideaal betaalsysteem voor kleine bedrijven. Alle kosten zitten in principe geïntegreerd in deze transactiekosten.

Wist je trouwens dat je voor het gebruik van Paypal helemaal geen creditcard nodig hebt? Wil je meer lezen, ga dan naar -> Paypal zonder creditcard.

Mollie vind ik persoonlijk ook zeer goed wegens de vele betaalmethoden die men aanbiedt en dit aan schappelijke prijzen.

Grotere bedrijven kunnen gebruiken maken van iets meer gevestigde namen zoals Ogone en Worldline maar betalen er ook voor!